Alla inlägg den 25 mars 2011

Av Elin Alzén - 25 mars 2011 22:10

Våffeldagen eller Vår fru dagen som dagen egentligen står för. 

Många undrar över våffeldagen och jag tänkte att "pastor Holger" skulle få beskriva vad dagen står för inom svenska kyrkan:


Tankar inför helgen.


Idag är det Vår frus dag. Gramatiskt förleds vi lätt att tro att frun ifråga är gift med många. Annars skulle man ju säga min fru. (Vilket hon inte är!) I själva verket syftar vår fru på att frun stiger fram just på våren. Vi har anledning att tro att i kvinnorna på den tiden satt inne på vintern då det var kallt. Kvinnor fick varken cykla eller gå ut utan kjol vilket gjorde vintern kall. Så på våren ropade alla män; Kom ut kom ut, det är sol! Vår fru syftar alltså både till att hon stiger ut på våren OCH att många män sa samma sak på en gång; "våra fruar är ute nu".


Den allmänna uppfattningen att vår fru kommer från tyskans Waffel (fåffla på svenska) är antagligen en mer folklig tradition utan förankring i någon skrift. Waffel, waffel, waffel säger man snabbt och det kan låta som va fel, va fel, va fel det blev. Men det är alltså falaffel-dagen som då åsyftas och inte våffeldagen som ju vi kristna firar...


Det står ju inget i bibeln om huruvida Maria hade en bra graviditet eller inte. Samma bibel har en vers där det står att kvinnan plågas i födslovärkar, men att när barnet är fött minns hon inte längre sin smärta. Detta skrevs av en man som inte visste mycket om detta. (inte heller pastor Holger vet något om detta. red anm)

Av Elin Alzén - 25 mars 2011 15:50

Nu har halva dagen gått och jag ligger i soffan framför tvn och undrar hur länge jag kommer hålla mig vaken. Kom hem sju imorse efter en natt på IDT med syster och hjärta. Blev två halvkorta promenader vid tolv och fyra inatt. allt för att fröken ska kunna somna. Halv elva blev de till att göra sig klar och bege sig till skolan där jag träffa David och när jag pussa hejdå till fröken och syster så gick vi iväg för att äta lite lunch. Sen umgicks vi resten av eftermiddagen för ingen av oss fick mycket gjort i skolan. 

Så nu ligger jag på soffan och är oerhört trött så jag hoppas att jag kan ta en powernap för att sedan kunna få lite ordning på lägenheten. Ett som är säkert är att de är oerhört tomt här och att ajg är oerhört glad över dessa dagar med bästa syster och liten fröken

<3

Av Elin Alzén - 25 mars 2011 01:00

Torsdag natt och jag sitter på IDT, eller IDP som syrran säger.

Vilket slit Maria håller på med!

Vi kommer sitta här hela natten och de mista jag kan göra för henne är att vara närvarande och att kunna se till så att lillfröken sover. För mig spelar de ingen större roll om jag ligger hemma i soffan och inte kan sova eller vara i skolan hela natten.

Jag har hursomhelst mattetenta imorgon och vi får se hur de blir med den. De enda jag vet är att jag måste sova så jag inte blir sjuk för nästa vecka blir de lite sömn med tanke på nästa tenta jag har då på torsdagen.


Var ute på en kort promenad för någon timme sedan för att få W att somna men tji fick man för de. Jag hann gå från skolan och hem och halvägs tillbaka innan hon slog igen sina blå.


Ett som är säkert är att jag kommer sakna båda två imorgon, då de blir hemfärd för mor och dotter, och jag återigen får ensamrätt på mina 26 kvm..

Presentation

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards